Tuesday, June 7, 2011

Inggeris boleh, Melayu xboleh bukan?

Ini bukan post berunsur perkauman, jngn terpedaya ngan tajuknya. haha. Hampa nak habaq mai pasai bahasa kita. Bahasa Melayu. Yelah, krg kan skang pndai ckp bahasa omputih, MUET band 4, 5, 6. kat umah speaking london. xkisah la, hal masing2. Tapi cuba fikir, kalau org salah guna tatabahasa bahasa inggeris, mesti korang rasa klaka kan? tp kalau org salah guna bahasa melayu? krg rasa klaka x? ke krg pon xtau~ duh~ =_="

contoh-contoh:

aku nak guna bahasa melayu yang betul. x, maksud aku penggunaan tatabahasa dll. Tapi aku masih terpengaruh ngan slanga. tau ke apa tu slanga? perkataan dalam slanga xde dlm kamus. contoh, brader, pakwe, makwe, poyo dll. dan aku gune bahasa basahan. contohnya ko, amik, kenapa, macam mana, nasik. hehe



Kiri yang salah : Kanan yang betul

anda-anda semua : anda semua
satu setengah jam : satu jam setengah
berdasarkan pada perkara di atas : berdasarkan perkara di atas
kami menerangkan lagi perkara itu : kami menerangkan perkara itu lagi
pemenangnya adalah : pemenangnya ialah
kami sukakan : kami suka akan

itu adalah antara kesilapan lazim yg aku tau. yang advanced punya xtau la kowt. haha. aku pon xpndai nk terangkan pasal transitif dan ape ntah lagi. xkisah la. ok, aku bukan nak menunjukkan diri aku poyo. aku cuma nk terangkan orang skrang x sensitif pon psal bende nih. Aku xde la pandai sngat, cuma aku pelik je. tp klu silap grammar english, salah letak 's' ke, kecoh~ ntah, now tell me why, i need explanations. =) 

3 comments:

  1. haha topik menarik dari ckgu alang :)

    ReplyDelete
  2. tak kira hukum DM lagi tuh yang sangat berleluasa perlanggaran hukum itu. haha

    ReplyDelete